Om föreningen

Historia

Bostadsrättsföreningen registrerades 1936-12-21 och bebyggdes under 1937 när fastigheten Kungsängen 14:3 förvärvades och som bebyggdes med ett 4-våningshus. Huset ritades 1936 av arkitektfirman Ancker-Gate-Lindegren som startades samma år av de tre arkitekterna Stig Ancker, Bengt Gate och Sten Lindegren. Brf Fjalar 2 var det första hus som de ritade i Uppsala men under 1950- och 60-talen ritade de merparten av de bostäder som Uppsalahem uppförde i Uppsala.

Tidstypiskt för funktionalismen under 1930-talet var att hemmets olika funktioner skulle separeras. Mat skulle lagas i ett hygieniskt, komprimerat litet s.k laboratorie-kök som skulle vara lättarbetat för den moderna yrkesarbetande människan/husmodern. Matrummet skulle vara separerat från köket, ofta med en glasvägg, så man inte behövde äta i kökets matos. Varje familjemedlem skulle helst ha ett eget sovrum, en liten sovhyttt, med stort fönster för ljus och luft. Till varje lägenhet skulle också finnas ett badrum, antingen med badkar eller sittbadkar. Balkong till varje lägenhet blev vanligt för att få så mycket ljus och luft som möjligt.

Orientering

Huset har 5 våningsplan, vilka det översta utgörs av en råvind som i dagsläget huserar medlemsförråd, fördelat till portarna A-D. Port B, C och D är identiska med 3 lägenheter per våningsplan utöver råvinden; port A huserar 5 lägenheter per våning utom på bottenplan som har 6 lägenheter. Vår förening upplåter totalt 57 lägenheter med bostadsrätt med lägenhetsyta om 3328 kvm.

Innergården är grusad med plats för cyklar i ställ längs med fasaden, och upplåter 14 parkeringsplatser med el-plint för bilfordon, samt en grönskande trädgård med plats för grillning eller lek med barn och husdjur.

Standard

Föreningen följer en underhållsplan från 2013 som sträcker sig fram till 2033 och uppdaterades under 2015. Styrelsen tillsammans med den tekniska förvaltningen har löpande renoverat huset och har bland annat gjort el- och rörstamsbyte 1997 samt omläggning av tak samma år.

Flertalet av lägenheterna har bevarade originaldetaljer såsom fönsterbänkar i sten, fiskbensparkett, fungerande öppna spisar, fönsterspanjoletter, glasdörrar mellan rum och kök, samt kallskafferi.